101005

Yes, idag har jag haft min första föreläsning. Det var faktiskt riktigt intressant och jag tror det kommer bli en rolig kurs. Synd att man inte får fortsätta nästa termin. Det är en kurs om hur den amerikanska engelskan har utvecklats sedan de första nybyggarna kom till USA, hur de förändrade språket med hjälp av sina egna, och med hjälp av indianerna som då redan levde där. Riktigt roligt och jag har min oral presentation 9 november, så ska börja skanna the Times (som är vår litteratur) fr o m imorgon! KUL!



Jag trodde lärarna skulle vara kassa, men nej! Där hade jag fel. Den vi har i det praktiska är engelsman tror jag, då han heter Matthew O'Neil, men han pratar bra franska så jag är osäker. Den andra som är själva föreläsaren har doktorerat och jobbat i Californien, så han pratar bra, är lugn och en riktig professorfarbror. Han har jag även i kursen jag skulle haft igår, men eftersom jag hängde en stund över toalettstolen, missade jag alltså den. Det är ju bra att ha samma lärare i olika kurser, då kanske de känner igen mig!
Så nu är det bara att step up to the game och visa framfötterna i diskussioner. Tur är att alla fransmän knappt förstår vad han säger. Det är typ jag, en tjej från Canada och en kille från Tyskland som inte är franska. Sweet! Ace on pronunciation! :)

Sen var jag en sväng till Virgin Megastore på Champs-Elysées. Det är verkligen en megastore, lite som Mediamarkt när det kommer till filmer och musik, samt att de har block och diverse sådana artiklar och en massa tecknade serieböcker.. Typ som att du pappa skulle sitta och läsa Åke Edwardson fast som serietidning! Det är vuxna män i kostym som står där och flyr verkligheten en stund. Väldigt roligt och ingenting som är speciellt stort i Sverige. Tänkte nog dock försöka köpa Asterix eller något, vore roligt att ha Britterna på franska! Menar, den kan vi ju, eller hur Emma?! :)



På Fnac, som är en liknande affär med massor av filmer och musik, har de även massvis med böcker. Vore roligt att köpa en bok man redan läst och vet vad den handlar om på franska. Bara för att öva sig på att läsa. Men jag vet inte riktigt vad. Ska nog i alla fall gå till den engelska sektionen och se om jag kan hitta Shutter Island, eftersom de på Akademibokhandeln tydligen inte kan sälja originalspråksböcker.
Såg förresten Låt den rätte komma in, alltså svenska versionen på DVD idag, väldigt roligt! Sen såg jag en besvikelse, det är den amerikanska versionen som går upp på bio, dubbad förmodligen. Såg trailern och den är sju reser värre än den svenska, som inte ens var läskig. Damn, those americans!

Apropå någonting annat svenskt så gjorde de reklam för soffan KIVIK i metron nu, från vårt älskade IKEA. Var ju tvungen att googla på IKEA Paris och fick upp att det finns 5 st, utspridda runt om staden. Great, blir ju garanterat en trip dit snart! Det är ju bara för känslan, jag behöver ingenting! :)
Min kudde är värdelös, faktiskt. Men jag kan nog klara mig och när jag kommer hem få en killer massage någonstans. Det kommer jag nog behöva ändå, då mina väskor är one shoulder bags. Det är bara när jag handlar som jag använder ryggsäcken.

Jag var en dålig person idag, hade kunnat äta en ko när jag kom hem, så jag valsade in på ett relativt litet och tomt Donken och köpte en Big Mac meny. Dåååligt, men jag kände inte för pasta och jag hade ingen energi att gå och handla nytt heller. Sen var jag helt enkelt sugen. Alltså, förstår ni hur längesen det var jag åt en Big Mac?! Aaaaages ago, men wtf! Gott var det och jag kommer gå bort den imorgon.

Y-fronsmannen och min gulliga rumskompis har pussjagis på nedervåningen och jag har proklamerat min kärlek till my man "TanMan". Nu ska jag se ett till avsnitt av Gilmore girls. Tanken var att vi skulle gå ut och dricka lite drinkar ikväll, men eftersom Olivia inte hört av sig om tid än och jag inte vill slösa en massa credit genom sms, så skiter jag nog i det. Vill vara pigg och fräsh den här veckan eftersom det är första föreläsningarna! Jag ska nog ta en tur till Saint-Sulpice någon dag, bara for the fun of it!


Like the saint I am, I should go to church!

Imorgon ska jag prata med pappa! Yeaj! :)

[ida]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0