101007

Oj oj, tiden går fort när man har roligt. Är det inte så man säger? Idag har jag avverkat ännu en föreläsning i ännu en kurs. Litteratur Anglais, så fick minsann köpa en bok av TS Eliot på väg hem, 90 ca kr kostade den. Men det kan vara bra att ha sin egen så man bara kan läsa, stryka över och så där. Känns som att jag är lite vimsig den här veckan, information från olika håll, kan knappt hålla reda på vilket som.
Det är ju rätt förvirrande dessa föreläsningar. Först har vi en praktiskt föreläsning med en lärare, vilket gick i räsertakt idag och jag skrev som en galning. Här har vi en föreläsare som sitter med runt vid bänkarna, stirrar ner i sina papper och bara pratar pratar pratar.. så man måste skriva skriva skriva.

Träffade en finsk och en kanadensisk tjej på kursen också. Första nordiska personen faktiskt, 2:a kanadensiska. Men det är trevligt! Fick reda på igår att inskrivningen för filosofi-kursen för erasmus-studenter är inte förrän 11 oktober.. Rats, jag som skulle gått idag och fått det avklarat. Så jag köpte med mig en stor muffins, en mellanstor te-frappe med smak av hallon/svarta vinbär, och sen bar det av hemåt. Dock höll jag på att spy på en av tunnelbanorna då en av de här härliga hemlösa personerna satt i min vagn och det stank (!!!) urin. Sååå äckligt! Jag vet att jag kan uttala mig lite dumt om folk som sitter på gatan eller utanför affärer i Sverige och spelar eller tigger.. Men! Det är stor skillnad på Sverige och Frankrike. Hemma kan vi åtminstone leva på bidrag eller få ett jobb någonstans, skriva in sig på en arbetsförmedling. Här gör man ingenting för att hjälpa dem. Därför ligger de på gatan, i tunnelbanan, överallt är de och jag kan säga... lepra är inte utdött som jag trodde.. och det är inte alls ovanligt att se en man kissa i en pet-flaska.. det är inte alls ovanligt att få höra: Du har ju pengar (lalala.. ord jag inte vill uttala) skrikandes efter sig.. Men det är bara att agera som alla andra Parisare och inte bry sig. Det är ungefär det jag gör!

Ikväll är det partaj igen. Ska dock inte dricka rödvin den här gången. Köper kanske några öl eller något vin. Får se vad det blir. Hoppas att min roomie vill följa med, för jag har ingen lust att sova hos någon annan, plus att jag inte har någon lust att åka hem i taxi själv. Så jag hoppas de ska med ut!

Nå väl, nu ska jag ladda tvättmaskinen och damma av lite här uppe hos mig!

[ida]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0