100925

Redan gått en vecka snart. Helt sjukt. Egentligen har jag faktiskt inte gjort så mycket den här veckan. Eftersom jag igår fick den glädjande nyheten att vi inte börjar förrän 4 october, vi erasmus-studenter alltså, plus ett möte på torsdag, så blev ju nästa vecka inte alls lika stressig.

Idag blev det en lång sovmorgon, orkade inte ta mig upp och vara social med hennes mamma, som åker imorgon. Inte för att vara den som är den, men eftersom jag är 25 år, rätt redig av mig oavsett om jag hade suttit på nordpolen och jagat isbjörnar, så känner jag att det är lite småjobbigt att ha en mamma springa omkring på den lilla yta vi har och domdera omkring är inte riktigt my kind of cup of tea you know! :)
Känns lite som att hon gillar att styra med Ilaria lite, samt avbryter och rättar henne hela tiden. Väldigt irriterande!

Nå väl, hon var trevlig i alla fall, det är väl huvudsaken. Men nästa gång föredrar jag hotell för alla föräldrar! Alltså, klart, hade jag bott själv här, så självfallet skulle jag låtit mina föräldrar bo här. Men då är jag själv, ingen annan som finns här, bara jag och min familj. Det är en annan sak, då hade mamma kunnat få domdera och tycka vad hon vill och göra vad hon vill... Men eftersom det är en hyreslägenhet så känns det lite väl att gå runt och klistra upp en massa krokar överallt.

Slut om den där historien, jag har en jättesnäll rumskompis, vilket är skönt. Hon pratar bra franska, inte så jättebra engelska trots att hon läser det, är imponerad av att jag är så duktig på engelska, säger att det vill hon med vara och att jag får förklara på engelska om jag vill och inte kan förklara på franska. Dock försöker jag, även om min grammatiska del inte alltid faller på plats, så kan jag prata relativt obehindrat. Det är bra egentligen att hon inte kan prata engelska, eftersom det ger mig chansen att prata franska och hela tiden tänka på vad jag säger. Hade jag bott med Olivia eller någon annan brittisk tjej, så hade vi ju definitivt inte pratat franska, det är ju ett som är säkert!

Min förkylning vill inte riktigt släppa, jag hoppas det inte sätter sig på andra ställen, utan håller sig till att bara vara snor. Men som Stina sa igår, jag köpte ju upp halva apoteket innan jag åkte, så jag borde nog kunna stoppa den här förkylningen också! Klockrent! :)
Jag ska nog inte skaffa ett metro-kort som var tipsat av från skolan. Det gäller ett år, och det känns lite väl. Tydligen finns det något som man kan köpa som kostar typ 100 euro för 5-6 månader.. som vi funderade på. Ska prata mer med Ilaria senare om det, hon tipsade nämligen. Sen måste vi öppna ett bankkonto för att få CAF - franska bostadsbidraget. Vi måste gå tillsammans har jag fattat det som, och vi måste ha med kopior på typ allt.

Jag kanske borde sätta på mig lite kläder nu. Samt köpa ett par tofflor. Det är kallt på golvet, man blir lite smutsig om fötterna trots att det är rent, så jag ska nog inhandla ett par tofflor. Känns för stort att be päronen skicka ner mina brunbjörnsfötter!

Imorgon är det söndag = allting är stängt i Frankrike på söndagar, iofs är det här Paris, mycket turister och så, så jag är inte helt säker än. Jag hoppas dock att McDo är öppet, det är inte alls långt härifrån och imorgon kommer det nog kännas topnotch.
På måndag ska jag släpa med Olivia och Ilaria till skolan för moraliskt stöd när jag ska vimsa runt och fixa kurser. Det är ett möta på torsdag tydligen, men känner ändå att jag inte vill vara i sista minuten hela tiden.

Btw, finns ett stort supermarche (ICA typ) inte alls många meter från oss. N I C E! :)

[ida]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0